سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت به درون انباشته از خوراک وارد نمی شود . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
دود اگر بالا نشیند کسر شان شعله نیست جای چشم، ابرو نگیرد گرچه ا
امنیت و رضایت شغلی و بهداشت روانی
  • نویسنده : shabetarr:: 86/10/18:: 11:36 صبح
  • مقدمه

    بین احساس امنیت و بهداشت روانی ارتباط است. وجود احساس امنیت به آرامش و رضایت خاطر منجر می شود و عدم امنیت موجب بروز اختلال خواهد شد. وجود عدم امنیت هیجان نامطلوبی است که در ردیف فشارهای روانی آسیب زننده قرار می گیرد که فشار روانی موجب ایجاد اختلال در جسم و ذهن افراد شده و فرد را از زندگی سالم دور خواهد کرد. جایگاه امنیت در بدست آوردن زندگی سالم و مطمئن در نظریه پردازی «آبراهام مازلو» مطرح شده و از جمله نیازهای مشترک انسانها است که بایستی مرتفع شود تا انسان به فکر نیازهای بالاتر افتد و در جهت برطرف ساختن آنها بکوشد یکی از آثار امنیت، رضایت شغلی است. به عبارت دیگر رضایت شغلی از مؤلفه های مختلف ایجاد شده که یکی از آنها داشتن امنیت شغلی است. جدیدترین نظریه پردازی برای رضایت شغلی توسط «فرات واستارک» (1977) ارائه شده است.

    همچنین عوامل مثل، تصمیم گیری در درون سازمان، فعالیت های کمی و کیفی در سازمان، رشد کیفی کارکنان، ایجاد جو مطلوب عاطفی و رشد اجتماعی کارکنان از جمله عواملی است که می تواند به احساس توانایی فرد و اعتماد به نفس کارکنان کمک کند که خود این حالتها به امنیت روانی و شغلی منجر می شود که این امنیت در بوجود آمدن بهداشت روانی مطلوب کمک شایانی می کند.

    احساس امنیت از جمله موضوعاتی است که در بهداشت روانی درباره آن صحبت می شود، رابطه ای که بین احساس امنیت و بهداشت روانی وجود دارد بدین صورت است که، وجود امنیت با آرامش و رضایت خاطر همراه است و فرد می تواند فارغ البال به زندگی ادامه دهد و برای آن برنامه ریزی کند. اهداف دراز مدت تدوین کند و به برنامه های کوتاه مدت خود بپردازد. در حالی که عدم امنیت با حالات هیجانی نامطبوع همراه است و باعث می شود که مقداری از توان زیست شناختی و روان شناختی فرد صرف مبارزه با آن شود. در این وضعیت فرد احساس اضطراب، ترس، نگرانی و تنش دارد و از داشتن زندگی آرام و مطمئن محروم است. افکارش حول عوامل ایجاد کننده عدم امنیت می چرخد و سعی می کند برای رسیدن به امنیت تلاش کرده و برنامه های زندگی وی تحت الشعاع اشتغال فکری مزاحم قرار می گیرد که باعث دور شدن فرد از برنامه های زندگی عادی و طبیعی شود. فردی که دچار عدم امنیت است قادر نیست زندگی شغلی گذشته را ادامه دهد، انتظاراتی که از وی هست را نمی تواند برآورده سازد و در زندگی خانوادگی نمی تواند در نقش های مختلف (والدینی، فرزندی) ظاهر شود.

     این وضعیت موجب پدید آمدن وقفه و اختلال در وضعیت بهداشت جسمانی و روانی شخص می شود که علایم و نشانه های آن قابل بررسی و مطالعه در جنبه های مختلف می باشد. پس می توان گفت وجود عدم امنیت یک فشار روانی پیش رونده و تراکمی است که مانند همه فشارهای روانی برهم زننده بهداشت روانی مطلوب و عامل ایجاد کننده بهداشت روانی نامطلوب است:

    برای پی بردن به تاثیر فشارهای روانی بر ارگانیسم و نتیجه آن در اجزای مختلف زندگی فرد، بخصوص در قسمت زندگی شغلی که موضوع مورد بحث مقاله است باید درباره مفاهیم اصلی و کلیدی توضیحاتی ارائه شود که در خلال این توضیحات مفاهیم اصلی نیز تشریح خواهند شد.

    «بهداشت روانی»

    بهداشت روانی از جمله مفاهیمی است که امروزه در بحث های روان شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دایره شمول موضوعات آن هر روز فراگیرتر می شود. بهداشت روانی در سه حوزه کاربردی در روان شناسی یعنی پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات روانی مطرح است. از بین مفاهیم موجود در بین بهداشت روانی دو موضوع فشار روانی و مقابله از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که در سال های اخیر روان شناسان به صورت گسترده ای آنها را موضوع پژوهش و مطالعه خود قرار داده اند. این پژوهشها غالباً برای پاسخگویی به این سوالات بوده است: فشار روانی چه تاثیراتی بر ارگانیزم می گذارند؟ چگونه می توان از فشار روانی جلوگیری کرد؟ سهم عوامل روانی در ایجاد آن چگونه است؟ روان شناسان حوزه بهداشت روانی، اصرار زیادی بر بحث قدیمی رابطه ذهن- بدن دارند که قبلاً در بحث های فلاسفه مطرح بوده است روان شناسان با الهام گرفتن از این بحثها، معتقدند که ذهن با بدن ارتباط داشته و بهداشت جسمانی با عوامل روان شناختی در هم تنیده شده است. حلقه ارتباط بین ذهن و بدن پدیده فشار روانی است که به شرط داشتن ویژگی هایی می تواند صدمه زننده باشد.

    «فشار روانی»

    انسان برای اینکه به صورت به هنجار فعالیت کند بایستی اندکی فشار روانی را احساس کند. برانگیختگی هیجانی ملایم، به انسان در جریان اجرای کاری که برعهده دارد هشیاری می دهد. هنگامی که مدت های طولانی زندگی آدمیان با سکوت و آرامش همراه می شود آنان احساس کسالت کرده، در پی چیزهای هیجان انگیز می روند. اما در عین حال فشار روانی شدید یا طولانی دارای اثرات آسیب زای روان فیزیولوژیایی است. در برخورد با عامل فشار زای روانی هرگاه نخستین تلاش آدمی برای کنار آمدن با مساله و مشکل به جایی نرسد در آن صورت اضطراب وی بیشتر و تلاشهایش کم انعطاف می شود و راه حل های دیگر مساله از نظرش دور می ماند.


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    مـادران شـاغـل بخـواننـد .
  • نویسنده : shabetarr:: 86/10/8:: 7:52 عصر
  • مـادران شـاغـل بخـواننـد
    کلیـد تنـدرستی کـودک در دست مادر است. کودکان سرمایه‌های فردای جامعه هستند و حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین گروه اجتماع را تشکیل می‌دهند. نکات زیر به شما کمک می‌کند که با وجود کمبـود وقت، بهترین راه را در رسیدگی کامل به فرزند خود انتخاب کنید .
     - اگر در حال غذا دادن به بچه هستید، با او حرف بزنید، نوازشش کنید و برایش شعر بخوانید .
    - اگر در حال حمام کردن او هستید، او را با لبخند زدن و خندیدن خوشحال کنید .
    - اگر در حال پختن غذا هستید، از فرزندتان کمک بخواهید، با او صحبت کنید و بخندید .
    - هنگـام رسـاندن فـرزنـدتـان به مهـدکـودک یـا مـدرسه وقت خوبی است که با او صحبت کنید و به حرف‌هایش گوش دهید .
    - زمانی را برای بازی کردن با بچه‌ها در نظر بگیرید .
    - وقت معینی برای مسواک زدن، حمـام کردن و سـایر کـارهای روزانه داشته باشید تا کودک نظم را در انجام کارها بیاموزد .
    - به فرزندتان بگویید که دوستش دارید و بدینوسیله امنیت عاطفی را در او ایجاد کنید، چرا که اعتماد به نفس کودکان و روحیه قوی آنهـا وابستـه به احسـاس چنین امنیتی است .
    - اگر شما برای نگهداری فرزند خود پرستار گرفتهاید، دفتری تهیه کنید و از او بخواهید که با یادداشت در مورد فرزندتان، شما را در فعالیتها و برنامه هایشان شریک کن مانند: داستانهای مورد علاقه، عادت خاص غذایی، نوع بازی و ... در ضمن شما هم میتوانید یادداشتهایی را بـرای پرستـار فـرزندتان بنویسید .
    دختر بچه‌های لوس، پسربچه‌های حامی
    - یک اسبـاب بـازی به یک دختـر بـدهید، تا سالیان سال آن را دست نخورده نگه می‌دارد و آن را از افتخاراتش می‌شمـارد. امـا یک پسـربچه خیلی سریع آن را را به اجزای سازنده‌اش تبدیل می‌کند تا بیاموزد و تجربه کسب کند و مخترع و مبتکر شود و آن را از افتخارات خودبشمارد !
    - یک پسربچه به پدر و مادرش کمک می‌کند و در کمک کـردن به دیگران همیشـه داوطلب است در حالیکه یک دختربچه اغلب کمک می‌خواهد و از عهده کوچک‌ترین کارهایش نیز به تنهایی برنمی‌آید .
    - یک وسیله بازی را از یک پسر بچه بگیرید، او سریعاً خود را با چیز دیگر سرگـرم می کند، در حالیکه اگر یک اسباب‌بازی را از یک دختر بچه بگیرید او تـا سـاعت‌ها گریه و زاری می‌کند و تا خانه را با اشک‌هایش تبدیل به دریـا نکنـد ول نمی کنـد !  
    - دختربچهها وقتی بزرگ میشوند مانند بچگیشان لوساند و احتیاج به حمایت دارند. پسربچهها وقتی بزرگ میشوند مسئولیتهای بزرگ میپذیرند، کارهای بزرگ میکنند و حامی پدر و مادر و خانواده خود هستند .

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    درباره صدام
  • نویسنده : shabetarr:: 86/10/7:: 1:29 صبح
  • درباره صدام

    یک ادعای باور نکردنی درباره صدام حسین رهبر عجیب و غریب عراق:

     یکی از معشوقه های هیتلر در تاریخ 20 آوریل 1937 صدام را به دنیا آورد! مخبران نازی با گسیل به بیمارستان، صدام را به تکریت بردند.این ادعاها در کتابی با عنوان “فرزند رایش” که دو روز قبل در امریکا روانه بازار کتاب شد مطرح شده است.این ادعا حتی تئوریسینهای خبره را نیز در شوک فروبرد! در کتابی که دو روز قبل در آمریکا روانه بازار شد ادعا می شود صدام فرزند نامشروع هیتلر است. طبق ادعای کتاب “فرزند رایش” در سال 1936 یکی از معشوقه های جوان هیتلر حامله شد. از این ماجرا حتی هیتلر نیز بی خبر بود، سرویس مخفی آلمان از بیم آنکه این نوزاد برای فوهرر دردسرساز شود دختر جوان را برای زایمان به بیروت منتقل کرد.در همان زمان، مأمور سرویس اطلاعاتی آلمان، “رینهارد هوفمان” در بغداد در حال مذاکره با یک جوان عرب به نام “خیرالله تولفا” بود. هوفمان با پرداخت مبلغ قابل توجهی پول به تولفا، از او می خواهد نوزادی را که در آوریل متولد خواهد شد به یک خانواده مطمئن و مناسب بسپارد. توفلا نیز برای نگهداری از کودک، خواهرش صبحا را که وی نیز در آوریل بچه دار می شد پیشنهاد داد.معشوقه هیتلر، صدام را در 20 آوریل 1937 به دنیا آورد. هفت روز بعد، هنگامی که صبحا را درد زایمان گرفته بود، مأموران مخفی نازی وارد بیمارستان بیروت شدند و به زور، نوزاد (صدام) را از آغوش مادرش جدا کردند. در همان شب، مأموران طفل را مخفیانه به تکریت برده و در زاغه ی خانواده فقیر توفلا گذاشتند. در همان اثنا، خیرالله در حال برنامه ریزی بود که کسی متوجه نشود خواهرش فرزند زن دیگری را به عنوان فرزند خود می خواند .در این بین یک اتفاق عجیب افتاد؛ فرزند صبحا مرده به دنیا آمد و صبحا نیز بخاطر خونریزی شدید بیهوش شده بود. خیرالله از این فرصت استفاده کرد و فرزند هیتلر را به جای فرزند خواهرش گذاشت. نوزاد مرده را هم مأموران مخفی آلمانی از میان بردند.صدام هنگامی که بزرگ شد مدعی شد که نام پدرش حسین الماجد است و پدرش قبل از تولدش، آنها را ترک کرده است .دایی صدام، خیرالله که سمپات نازی ها بود و دیدگاهی افراطی درباره ملیت عرب داشت در سال 1941 به نیروهای “راشد علی” که علیه انگلیسی ها قیام کرده بودند پیوست و به همین دلیل مدت 6 سال را در زندان گذراند. وی به عنوان رئیس دولت صدام و همچنین مدتی نیز به عنوان شهردار بغداد ایفای نقش کرده بود.کتابی مناقشه برانگیزدر کتاب ” فرزند رایش” ادعا می شود که دو دیکتاتور تاریخ، صدام و هیتلر با هم ارتباط خونی دارند و صدام فرزندنامشروع هیتلر و معشوقه اش است. در این کتاب ادعا می شود مأموران مخفی نازی از تمام این جریانات اطلاع دارند.آلمان نازی ارتباط گرمی با رهبران عراق داشت. آدولف هیتلر در سال 1932 به پادشاه عراق یک مرسدس هدیه کرده بود.این هم برخی از دلایلی که احتمال بالا را تقویت می کند.صدام بارها گفته بود که پدرش را نمی شناسد.وی به عنوان یک فرزند بی پدر توسط دائی اش بزرگ شده بود. ارتباط دایی وی با نازی ها مدتها قبل اثبات شده بود.

     

     

     

     

    صدام و هیتلر به لحاظ ظاهری بسیار شبیه هم هستند. چگونه یک فرزند یتیم در خاورمیانه می تواند بدون کمک از کشورهای قوی ای مثل آلمان به یک دیکتاتور تبدیل شود؟صدام حسین در تمام طول عمر خود از سوی آژانس های آلمانی محافظت می شد. هنگام تحریم عراق از سوی سازمان ملل، شرکت های آلمانی در عراق فعال بودند.مهندس آلمانی “کارل برند اسر” پناهگاه صدام را ساخته بود. پدر بزرگ این شخص همان کسی بود که پناهگاه هیتلر را ساخته بود.پی نوشت: به نظر می آید نویسنده فوق، با توجه به جالب توجه بودن این موضوع به داستان پردازی و خیال پرداخته است.به هرحال، متن فوق ترجمه ای بود از روزنامه ترکی زبان حری       

     

     (برگرفته ازسایت صبحانه )


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 35873
    بازدید امروز : 0
    بازدید دیروز : 12
    ... فهرست موضوعی یادداشت ها...
    فهرست مهارت های زندگی[6] .
    ............. بایگانی.............
    زمستان 1386
    پاییز 1386

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره خودم ..........
    دود اگر بالا نشیند کسر شان شعله نیست جای چشم، ابرو نگیرد گرچه ا
    shabetarr

    .......... لوگوی خودم ........
    دود اگر بالا نشیند کسر شان شعله نیست جای چشم، ابرو نگیرد گرچه ا
    ............آوای آشنا............

    ............. اشتراک.............
     
    ............ طراح قالب...........